onsdag 13 juni 2007

Den Blå cykeln

Anledningen till att jag läste den här boken, (av Régine Deforges) var inte att jag trodde den var bra. Jag hade nog inte plockat den ur bibliotekshyllan själv, i varje fall inte detta exemplaret, som borde varit gallrat för längesen. En tjock bok med lösa sidor och dålig papperskvalité, skitig, men förmodligen välläst. Möjligen hade jag valt den som ljudbok. Jag läste den för att jag skulle läsa en förkortad upplaga på franska i min franskakurs. Eftersom jag dessutom skulle ha prov på den, ville jag förvissa mig om att jag hade förstått allt.

En fransk Borta med vinden stod det på baksidan. Ja, kanske huvudpersonen Léa var lite lik Scarlett O'Hara. Boken handlar alltså om Léa, en ung flicka som kommer att arbeta för motståndsrörelsen i andra världskrigets Frankrike. Det kunde blivit en mycket spännande historia, men jag tycker att det blir väldigt mycket upprepning. Det är mycket död och ganska mycket sex. Det var kanske så det var, men det är så mekaniskt beskrivet. Jag saknar miljöskildringar. De finns, men de är så ytliga.
Ändå fångades jag väl på något sätt av historien, för jag ville veta "hur det gick" och läste även de två efterföljande delarna som fanns med i samma band.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste den här romanen när jag var 12 (tror jag) och tyckte att den var fantastiskt spännande. Intressant att läsa om den från ett helt annat perspektiv!

Gaypandah sa...

Älskar den boken!
Läser om den för tredje gången.