onsdag 6 juni 2007

Den försvunne fåraherden

Den försvunne fåraherden: ett fall för advokat Bustianu av Marcello Fois. Jag tyckte mycket om den här lilla boken. Det är en kriminalhistoria. Inte min favoritgenre, men den här boken är bra.

Historien utspelar sig i slutet av 1800-talet på Sardiniens karga högland. Bustianu är advokat och amatörpoet i Nuoro på Sardinien. Han är respekterad av alla, inte bara för sin skicklighet utan också för att han är en bra människa. Han är känd som småfolkets talesman mot storgodsägare och andra maktens män. Bustianu blir uppsökt av modern till en ung fåraherde, Zenobi. Denna har gått under jorden efter att ha anklagats för att ha stulit 9 får av sin husbonde, som också är far till Sisinna, flickan han älskar. Modern bedyrar den unge mannens oskuld, men just det faktum att han försvunnit samma natt som brottet begåtts, pekar på att han är den skyldige.

När Bustianu tar sig an fallet, visar det sig att detta ringa brott lett till andra mycket värre. Det handlar om jord och pengar, om hat och kärlek och gamla familjefejder.

Nästan mer än brottshistorien intresserar mig miljön. Jag har aldrig varit på Sardinien, men jag kan mycket väl föreställa mig hur det såg ut när Bustianu med sin vandringsstav i handen tog sin dagliga promenad i det karga landskapet.

Jag gillar det lite eftertänksamt, resonerande sätt romanen är skriven på. Porträttet av Bustianu är både känsligt och nyanserat.

Inga kommentarer: