lördag 9 juni 2007

Om så hela världen rasar

Detta är en av de bästa böcker jag läst. Det måste vara minst 10 år sen, men jag minns den fortfarande. Jag tittar på mina gamla anteckningar. En del av dem återger jag här:
Vad är det för bok? En existensiell deckare, en mordhistoria med filosofisk underton?

Författare är Marten t'Hart. Han kommer från Holland. Jag läste nånstans att han själv sagt att hans sätt att skriva liknar ingen annans i Holland. Det får stå för honom, men jag har inte heller läst något liknande. Hans ideal ska vara Doktor Glas av Hjalmar Söderberg.

T'Hart ger läsaren nyckeln till kriminalgåtan redan i mottot, som är hämtat ut 2. Mosebok. "Och under resan hände det sig att Herren på ett viloställe kom emot honom och ville döda honom". Men det förstår man först senare.

Man får möte huvudpersonen Alexander Goudveyl i en liten holländska hamnstad när han är i tioårsåldern. Familjen är lite avvikande, pappan är lumpsamlare och sjukligt sparsam, mamman likaså. Alexander är mycket ensam, blir mobbad i skolan och drar sig undan. När han hittar ett gammalt piano som står kvar i lumpboden efter förre ägaren, förändrars allt. Musiken blir hans liv.

En decemberdag 1956 ordnas ett väckelsemöte i staden som får ett lika abrupt som oväntat slut när poliskonstapeln Vroumboot mördas. Alexander är det enda vittnet till brottet. Tanken att den maskerade mördaren kommer att söka upp Alexander för att ta död på honom, kommer i många år att styra hans liv.

Alexander blir besatt av denna mordgåta. Hans försök att rekonstruera skeendet vävs samman med hans utveckling i arbetet med musiken. Pusselbit läggs till pusselbit.

En oerhört fascinerande bok.

Inga kommentarer: