torsdag 28 juni 2007

Familjen Scorta

En italiensk släktsaga, skriven av en fransk författare, Laurent Gaudé. Lite stora hopp i handlingen kanske, men annars en bok helt i min smak. Anslaget är ju väldigt viktigt. Jag ödslar inte tid på att läsa en bok som inte fångar mitt intresse från början. Och början på denna historia trots sin tragik får mig faktiskt att dra på munnen:

En solig, het dag år 1875, rider en laglös man in i byn på en åsna. Han är besatt av en enda tanke - att återförenas med den kvinna han älskar. Det blir ett hastigt möte med ett havandeskap som resultat. Men saker och ting är inte som man tror. Mer ska jag inte avslöja.

Rocco Scorta Mascalzone som föds till fattigdom, går i sin fars fotspår och blir med tiden oerhört förmögen. I fem generationer får man följa denna släkts kamp och besvikelser, stolthet och strävan efter lycka. Namnet Scorta betyder allt och är den sammanhållande länken. Men så lite det hade behövts för att livet skulle gestalta sig annorlunda för flera av bokens personer. Det är inte alltid lätt att följa sitt hjärta och ibland är stoltheten, lojaliteten kanske för stark?

Inga kommentarer: